Hoppa till sidans innehåll
  • JHFL5351Foto:

Gevärs toppgrupp på RIAC

10 DEC 2021 17:38
Gevärssektionens toppgrupp avverkar under veckoslutet luftgevärstävlingen RIAC i Luxemburg, en tävling över tre dagar med liknande upplägg som Swedish Cup. Vi har fått en reserapport från dem.
  • Uppdaterad: 10 DEC 2021 17:38

RIAC, Luxemburg 8/12 – 12/12 – 2021

Onsdagen den 8/12
Klockan 03:45 den 8/12 ringde klockan på Landvetter hotell. Det första flyget som skulle ta oss till Frankfurt gick 07:05. Efter hotellfrukosten packade vi in all vår utrustning och packning i en minibuss som körde oss ner till flygplatsen. Efter att ha checkat in våra väskor och gevär gick vi till vår gate. Flygturen mellan Landvetter och Frankfurt tog ungefär 2 timmar. I Frankfurt hade vi gott om tid innan vi skulle boarda till det flyget som skulle ta oss till Luxemburg. Det sista flyget tog inte mer än 40 minuter så det var en väldigt smidig och lätt flygtur.

På Luxemburgs flygplats gick det väldigt enkelt att få ut våra saker vilket var skönt då vi alla var ganska trötta och hungriga. Hotell Ibis som vi skulle bo på låg bara några hundra meter bort så vi tog all vår packning och började gå dit. Efter att ha fått våra rumsnummer kunde vi lägga ifrån oss vårt handbagage för att sedan invänta bussen som skulle ta oss till skjutbanan som låg i Strassen, ungefär 20 minuter med buss.

När vi kom fram på banan började vi med att gå igenom vapenkontrollen och därefter gå upp på övervåningen för att käka en lättare lunch innan PET:en. Under PET:en gick vår tränare, Paul Larm runt och såg till så att allt var under kontroll så att alla var väl förberedda på de tre tävlingsdagarna som väntade. När vi kom hem från skjuthallen åt vi middag på hotellets egen restaurang, vilket inte var någon höjdare;) och därefter var det läggdags.

Torsdagen den 9/12
Idag var det första tävlingsdagen för toppgruppen att representera Sverige i RIAC, Luxemburg. Först ut var herrarna samt herrjuniorerna där Victor Lindgren, Pontus Kallin, Frans Rasmusson och Marcus Madsen tog sig ända till final. I herrjuniorfinalen tog Pontus hem guldet, Victor tog tredjeplatsen och Frans avslutade på en stark fjärdeplats. I herrarnas final slutade Marcus på en andraplats.

Därefter var det dags för damjuniorerna att skjuta sin första match. Amanda Carlsson och Johanna Andersson tog varsin plats i finalen. Victoria Spennare Olsson sköt till sig en 14: onde placering och Evelina Sundström en 18: onde. I damjuniorfinalen slutade Amanda på en sjunde plats och Johanna sköt till sig en fjärde placering.

Fredagen den 10/12

Under dag två var det återigen upplagt för bra prestationer där alla tre juniorkillar tog sig till final. Väl i finalen var det däremot Victor Lindgrens tur att stå överst på pallen med Pontus Kallin på en andra plats, Frans Rasmusson slutade på en stabil femteplats. Även för damjuniorerna var det en bra dag med hela tre tjejer i final. Amanda Carlssons dag blev helgens första pallplats med en bronspeng.
Johanna Andersson och Victoria Spennare Olsson slutade på en sjätte respektive sjundeplats.  Lagets enda senior Marcus Madsen slutade på en elfteplats.

Eftersom det var en tidig morgon var skyttet klart redan vid lunch och vi kunde utforska huvudstaden. Julstämningen var hög på de små torgen och vi fick visa fram våra covidbevis för att kunna besöka de små julmarknaderna. Eftersom det ofta blir dålig stämning med många hungriga ungdomar i en ny stad var det nödvändigt med mat. Detta slutade med ett besök på Vapiano med pasta och pizza på menyn.

Lördag 11/12
Sista dagen med tävlingar och vi kunde verkligen känna av tröttheten, trots detta kunde skyttarna fortfarande prestera. Denna dag var det damjuniorernas tur att skjuta först där Amanda Carlsson och Johanna Andersson tog sig återigen till final. Här var det dags för Carlssons andra tredjeplats och Johanna Andersson slutade på en briljant andraplats.
Victoria Spennare Olsson var retsamt nära final på en niondeplats och Evelina Sundström på en 23:de plats. I herrarnas och herrjuniorernas sista match kvalade alla juniorer samt Marcus in sig till finalerna. I herrjuniorernas final visades tröttheten lite extra vilket dessvärre resulterades i noll medaljer men däremot hade Marcus krafter kvar och sköt till sig en stark andraplats i herrarnas final.

Söndagen den 12/12
Sista dagen och resdag tillbaka till Sverige, även denna gång var det med en mellanlandning i Frankfurt. Resan gick smidigt tillbaka och när vi var tillbaka på svenskmark var det återigen ett gäng hungriga skyttar som fick äta innan en bilfärd hem till Sävsjö.

Vi i toppgruppen vill tacka den personen som alltid ställer upp och som gör allt för att vi ska lyckas. Vi är så oerhört tacksamma för all den tid som han lägger ned på oss, även om vi ibland kan vara riktigt jobbiga. Tack så mycket Paul Larm!

RIAC pdf.pdf

Skribent: Gevärssektionen
Svenska Skyttesportförbundet
Box 11016
100 61 Stockholm
Telefon: 08-699 63 70
E-post: This is a mailto link